Inoffensus

Töprengek, gondolkodom, igyekszem korlátok nélkül. Általánosítok, véleményt alkotok, és mindezt le is írom. E-mail a szerzőnek: inoffensusblog [kukac] gmail [pont] com

Utolsó kommentek

  • Hozzászólok: @ekat: :-) mondjuk a 'lany' kerdese erdekes. pont ez az ami a polgari vilagban a legkevesbe ertekes elem szerintem,es ami miatt az egesz nem fenntarthato es szerte is fog foszlani,még a gazdag neme... (2018.04.11. 12:04) Polgárok vs. plebejusok
  • ekat: @Hozzászólok: Ja és kiegészítem: amúgy tényleg nem politikai hovatartozás kérdése a dolog, de itthon se a Fidesz, se az MSZP, sem a Jobbik nem elfogadhatóak egy polgári értékrendű embernek. (A többi... (2018.04.11. 11:38) Polgárok vs. plebejusok
  • ekat: @Hozzászólok: Ezek csak látszatdolgok, amiket mondasz.... mondtam, hogy szinte nincs is itthon olyan, aki tudja, mi az. Bár éppenséggel olvasok könyvet mindennap, csak rendesen felöltözve megyek utc... (2018.04.11. 11:28) Polgárok vs. plebejusok
  • Hozzászólok: @ekat: kizaras alatt azt ertem,hogy pl 'a polgari ertekrenddel rendelkezo a fidesszel nem targyal'. a fideszre szavazók tehat sutty,kikerultek a polgari ertekrenddel bírók kozul. en azt gondolom,j... (2018.04.10. 10:49) Polgárok vs. plebejusok
  • BéLóg: @Ma Baker: Szivecske, szívecske, szívecske lályk. (2018.04.09. 14:19) Polgárok vs. plebejusok
  • Utolsó 20

Címkék

1998 (1) 2002 (1) 2006 (1) 2010 (5) 2014 (10) 2018 (4) 4k (1) ady endre (1) aktivitás (1) alkalmatlanság (1) alkotmány (1) államosítás (1) antiszemitizmus (1) baja ferenc (1) bajnai gordon (3) bankszövetség (1) bauer tamás (1) bokros lajos (1) botrány (1) butaság (5) cigányság (1) cinizmus (5) demokrácia (6) diákok (1) diktatúra (3) dilettantizmus (1) dinamika (1) diszkrimináció (1) dk (5) együtt (2) együttműködés (1) együtt 2014 (1) ellenzék (2) elvtelenség (1) erkölcstelenség (4) erőszak (1) eu (2) felsőoktatás (1) fidesz (18) fodor gábor (3) gazdaság (1) gulyás gergely (1) gyurcsány ferenc (5) hadházy ákos (1) hatalom (1) hazugság (5) hétköznapi kultúra (1) hiteltelenség (1) (1) illés zoltán (1) illiberalizmus (1) index (1) jávor benedek (1) jobbik (6) juhász péter (1) kádár-rendszer (2) karácsony gergely (2) kelet (1) kétfarkú (2) kézi vezérlés (1) kiss péter (1) kommunikáció (1) kommunizmus (3) kontraszelekció (1) kormányzás (1) kövér lászló (1) kuncze gábor (2) lendvai ildikó (2) liberalizmus (3) lmp (7) magyarország (14) magyar bálint (1) március 15. (1) márki-zay péter (1) matolcsy györgy (2) mdf (1) média (2) mesterházy attila (2) momentum (3) mszp (9) mutyi (1) nagyvállalat (1) nemzet (2) nemzeti ünnep (1) néplélek (4) ner (3) nolimpia (1) önkény (1) orbán viktor (14) országgyűlés (1) párbeszéd (2) passzivitás (1) pető iván (1) piac (1) pintér sándor (1) pmp (2) polgári liberalizmus (1) polgárság (6) populizmus (4) profit (2) puch lászló (2) radikalizmus (1) rasszizmus (1) regisztráció (2) rendszer (1) rogán antal (1) schiffer andrás (1) simicska lajos (2) statika (1) szanyi tibor (1) szdsz (5) szekeres imre (1) szél bernadett (1) sziget (1) szociálliberalizmus (1) tandíj (1) tek (1) teljesítmény (3) törökország (1) tüntetés (2) választás (6) válság (1) vezetés (1) vlagyimir putyin (1) vona gábor (1)

Linkblog

Az Idősügyi Tanács tegnapi ülésén Orbán Viktor meglepő kijelentést tett.  Azt ígérte, hogy ő személyesen fogja eldönteni minden egyes érintett közalkalmazott esetében, hogy az illető dolgozhat-e nyugdíjasként tovább, ha a Kormánynak szüksége van rá.  Ez a fajta kézi vezérlés egy párszáz fős cégnél is tarthatatlan lenne, nem egy 800 ezer főt alkalmazó államnál.  Ha Orbán HR-menedzserkedik, akkor mégis ki kormányoz?

Ha nem személyesen a miniszterelnök mondaná, és nem lenne róla videófelvétel, akkor nem lennék hajlandó elhinni, hogy ez igaz.  Egy közepes méretű európai ország miniszterelnöke HR-középvezetői feladatokat lát el a közalkalmazotti munkaszervezetek helyett.  Ebben az abszurditásban persze a legnyugtalanítóbb az, hogy akkor mégis ki végzi a miniszterelnöki feladatokat?

Az ominózus mondatok a videóban 2:10-től:

A riport leirata (a videóban 1:12-től 2:26-ig):

 R.: - Országosan minden negyedik orvos 62 év feletti. A szakrendelőkben a legrosszabb a helyzet. Az ott dolgozó orvosok 70%-a nyugdíjas korú. Orbán Viktor ma az Idősügyi Tanácson azt mondta, a magánszektorban kifejezetten támogatnák, hogy nyugdíjasokat is foglalkoztassanak. Az állami szektorban viszont nem akarják, hogy kettős juttatás legyen. Ugyanakkor, ahol utánpótláshiány van, a miniszterelnök mérlegelhet.

 

Orbán Viktor, miniszterelnök: - Ott, ahol szükségünk van, hogy maradjon, mert mondjuk nincs elég utánpótlás, majd lesz csak most azonnal nincsen. Ott pedig arra kell figyelni, hogy miután marad, de kettős juttatás nincsen, a korábbi bérénél ne kapjon kevesebbet. Tehát gondoskodni kell arról, hogy a korábban két forrásból kapott egy jövedelmet, most ez megszűnik, tehát meg kell emelnünk a bérét annak, akit nyugdíj után is bent tartunk az állami szektorba, arra a szintre, mint ahogy korábban a nyugdíja meg a bére együtt volt. Mert csak így fair a dolog. Tehát ezeket egyenként szépen végig fogjuk kísérni, erre van egy kis munkacsoportom, én adom a felmentéseket egyenként, látom, hogy melyik ágazatban igaz, hogy szükség van a tovább foglalkoztatásra, melyik ágazatban nem igaz, ennek megfelelően adom meg az engedélyt és egyenként gondoskodunk mindenkiről, hogy  korrekt eljárásban legyen  részesülve.

 

Forrás: MTV Premier

Természetesen már önmagában az aggasztó, hogy nem képes a Kormány olyan szabályozást készíteni, amely előre méri fel a lehetséges hatásokat, előre gondolja végig, hogy milyen következményei lesznek a tervezett szabályozásnak, és előre határoz meg a nem kívánt következmények kezelésére mechanizmusokat.  Az elmúlt két és fél évben persze megszokhattuk, hogy a Kormány valami miatt úgy irtózik a korrekt előkészítéstől, mint ördög a tömjénfüsttől, így aztán sajnos teljesen tipikus, hogy kijön egy átgondolatlan szabály – jelen esetben a közalkalmazottak esetében a nyugdíj melletti továbbfoglalkoztatás tilalma –, amiről a hatálybalépést követően perceken belül bizonyosodik be, hogy tarthatatlan, mert nincs köszönőviszonyban a minket körülvevő valósággal.  Azokkal a körülményekkel nincs köszönőviszonyban, amelyeket fel kellett volna előzetesen mérni, és amely következményekre fel kellett volna készülni, de láthatóan ez valami miatt nem része a Kormány gondolkodásának. 

Szóval megszületik a jogszabály, hatályba lép, kiderülnek a „nem várt” mellékhatások, és beindul az események után való szaladás.  További kapkodás, további előkészítetlen döntések, melyek további „nem várt” hatásokat eredményeznek.  A végeredmény „természetesen” nem az, hogy visszavonják a szabályozást, és megpróbálnak csinálni helyette egy előkészített, jó minőségű változatot, ez esetben ugyanis még azt gondolhatná valaki, hogy a Kormány hajlandó gondolkodni és észérvek alapján felülvizsgálni a saját döntéseit, ez pedig különös módon a Fidesz szerint szintén nem kívánatos.  Marad helyette a dacos ragaszkodás a rossz minőségű, használhatatlan szabályozáshoz, a felmerülő „nem várt” problémák tömegének egyedi kezelésével. 

A tömeges egyedi problémakezelés persze hatékonytalan, lassú, potenciálisan további problémákat generál és sokszor igazságtalan és méltánytalan egyedi döntésekhez vezet.  Végeredményként az ilyen, rossz szabályozásnak a társadalmi hasznossága sokkal kisebb, mint egy tisztességesen előkészített, korrekt szabályozásnak, ami lassabban készül, lassabban bevezethető, de tartósabb és alkalmasabb, és ahol az egyedi problémakezelés nem létezik, mert minden esetre van szabály, amelyet aztán következetesen be is tartanak, mert betartható.  A Fidesz ennek ellenére ezt a fajta rossz minőségű, hatékonytalan, drága, és hosszú távú károkat okozó jogszabályalkotást preferálja, ezt már megszoktuk tőlük az elmúlt két és fél évben.  A dolog eddig úgymond normálisnak, vagy legalábbis megszokottnak tekinthető. 

Az igazán meglepő, vagy újszerű az, amit a miniszterelnök ma saját maga fedett fel, mely szerint túl azon, hogy tudomásul veszi az ilyen rossz minőségű jogszabályalkotást – ahelyett, hogy elutasítaná azt, és olyan kormánytagokkal venné körül magát, akik jobb minőségű jogszabályokat tudnak előkészíttetni –, az egyedi problémakezelést személyesen ő maga végzi.  Ő maga vállalkozik olyan egyedi döntések százainak, vagy ezreinek a meghozatalára, amelyek fel sem merülnének, ha a Kormány jól végezné a dolgát, de ha már így alakult, akkor sem igénylik az ország első emberének a figyelmét és idejét, maximum kormányhivatali osztályvezetői, vagy főosztályvezetői szinten kellene őket kezelni. 

Ha ez komolyan így működik ebben az ügyben, akkor vajon hány másik, ehhez hasonló ügyben vesztegeti a miniszterelnök a drága idejét és figyelmét?  És vajon mennyi ideje és figyelme jut azokra a fontos dolgokra és ügyekre, amelyeket viszont valóban neki kellene végiggondolni és eldönteni?  Csoda ezek után, hogy a hétköznapi ember számára is érzékelhetően rossz minőségű döntéseket hoz a Kormány nap, mint nap?  Nem csoda, hiszen ezek szerint minden apró-cseprő ügyben Orbán Viktor dönt, miközben nincs az a felkészült, zseniális vezető, aki képes naponta több száz egyedi döntést meghozni úgy, hogy azokra kellő figyelem jusson és ezáltal a legjobb döntés szülessen. 

Az emberiség azért találta fel az együttműködést, a specializációt és a szervezetet, hogy a vezetők képesek legyenek sok ember munkáját irányítani, országokat vezetni, anélkül, hogy személyesen, a saját két kezükkel végeznének el minden munkafolyamatot, hiszen ez egy bizonyos méret felett lehetetlen.  Ilyenkor az alkalmas, jó vezető csapatot szervez, olyan embereket válogat maga köré, akiknek a szakmai és emberi kvalitásaiban megbízik, és úgy osztja fel a munkát és a feladatokat, hogy a szervezet egésze összességében ugyanolyan jó, vagy még jobb döntéseket hozhasson, mintha ő maga csinált volna végig minden folyamatot személyesen.  Ehhez persze a vezetőnek szüksége van alkalmas emberekre, kölcsönös bizalomra, és arra, hogy megszervezze a csapata munkáját, világos elvárásokat fogalmazzon meg és világos hatásköröket rendeljen a feladatokhoz, a munkatársai teljesítményét pedig mérje és értékelje. 

Magyarul, vezetni kell a szervezetet, amihez meg persze alkalmas vezető kell.  A kézi vezérlés, a mikromenedzselés az alkalmatlan vezető válságtünete.  Orbán Viktor láthatóan képtelen egy akkora szervezet munkáját irányítani, mint egy közepes méretű európai ország kormányzata.  Ezzel a módszerrel, ahogyan ő gondolkodik a vezetői feladatokról, egy 10-20, de maximum 50 fős családi vállalkozást lehet sikeresen irányítani, nem egy százezreket foglalkoztató modern államot.  Ezek után ne csodálkozzunk azon, hogy miért tart itt az ország Orbán két és fél évnyi „kormányzása” után.  Abba pedig talán jobb, ha bele sem gondolunk, hogy mennyi valóban fontos és az ország egésze számára sorsdöntő ügyben született rossz döntés azért, mert a miniszterelnöknek éppen egy ahhoz hasonló kérdéssel kellett foglalkoznia, mint hogy például a Kaposvári Kórház nyugdíjas sebészét engedje-e tovább dolgozni, vagy nem, és ha igen, akkor milyen fizetésért.

Címkék: fidesz válság orbán viktor vezetés kormányzás alkalmatlanság kézi vezérlés

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://inoffensus.blog.hu/api/trackback/id/tr924972791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

naiszen · https://www.rebelmouse.com/holczermarton/ 2012.12.19. 17:32:17

Hajmeresztő a kijelentés, de őszintén szólva nem venném készpénznek a miniszterelnök szavait. :) Inkább saját tévedhetetlenségének mítoszát próbálja ápolgatni olyan körben, ahol szerinte ez még létezik. Talán azt "akarta" mondani, hogy erről is a Miniszterelnöki Hivatalban és nem az illetékes minisztériumban születik döntés. Ez inkább a rendszerszerű hiba: a dedikált minisztériumok hatásköre mintha csak a kommunikációs utómunka és a végrehajtás lenne. A szakpolitikai irányvonalat nem ők dolgozzák ki, és nem is ők korrigálják azt.
Amúgy az egyedi döntések lehetőségeit szeretik kinyitogatni, a mai felsőoktatási fejlemények is erre utalnak számomra. Nem a normatív támogatást emelik, hanem egyenként adnak többletforrásokat a felsőoktatási intézményeknek, miközben a felvételi ponthatárokkal is ők játszhatnak - átláthatatlan rendszerben.

Heron44444 (törölt) · http://kulonvelemenyek.blog.hu/ 2012.12.19. 19:41:22

@naiszen: " Inkább saját tévedhetetlenségének mítoszát próbálja ápolgatni"

It is goddamn truth

Az "átláthatatlan rendszer" az urambátyám piramis fönntartásához kell. Egy világos, egyértelmű struktúrában nem lehetne kinevezni bárkit, bárhová.

Egyébként magával az elképzeléssel egyetértek. Ezek a kettős fizetések, hálapénzek, stb a vélünk élő Kádár-rendszer korcs maradványai. Mivel a szocializmusban fönn kellett tartani az egyenlőség illúzióját, ezért különböző előjogokkal honorálták a kiemelkedőket, illetve gyakran megtűrték a kisebb kihágásaikat (lásd: csempésző sportolók). Én elveben teljesen egyetértek azzal, hogy ezeket számolják föl, és legyen egyértelmű, hogy ki milyen munkáért, milyen fizetést kap. Probléma az, hogy a Fidesz ezt a nemes célt is saját hatalmának kiterjesztésére használja.

NIPREDIL 2012.12.19. 19:44:34

@naiszen: Ennek a miniszterelnöknek én egyetlen szavát sem veszem készpénznek.

Inoffensus · http://inoffensus.blog.hu 2012.12.19. 21:01:33

@Heron44444: "Egyébként magával az elképzeléssel egyetértek. Ezek a kettős fizetések, hálapénzek, stb a vélünk élő Kádár-rendszer korcs maradványai. "

A kettős fizetést én azért nem keverném a hálapénzzel. Ha valaki korrekten nyugdíjba ment, és mellette még dolgozni van kedve, meg ereje, azt én nem büntetném. Annyit változtatnék, hogy a nyugdíjat is SZJA-köteles jövedelemnek minősíteném (egy kezdeti felbruttósítás után), hiszen az is egy jövedelem, ami után jövedelemadót kell fizetni. Innentől kezdve semmilyen elv nem sérülne, mindenki fizetne adót a jövedelme után, függetlenül attól, hogy az nyugdíjból, munkabérből, vagy a kettő valamilyen keverékéből áll.

Ráadásul ennek meglenne az a pozitív mellékhatása is, hogy a nyugdíjasokat az adófizetőkkel egy platformra hozná, onnantól ők sem abban lennének érdekeltek, hogy a mindenkori kormány a kiadásokat növelje ész nélkül.

Inoffensus · http://inoffensus.blog.hu 2012.12.19. 21:06:02

@NIPREDIL: "Ennek a miniszterelnöknek én egyetlen szavát sem veszem készpénznek."

Egyetértek. Orbán rekordsebességgel amortizálta le a két és fél éve még kétségtelenül magas legitimációját és hitelességét. Ki gondolta volna, hogy még ebben is sikerül alulmúlnia Gyurcsányt, akinek öt évnyi magatehetetlen sodródás kellett ugyanehhez.

Inoffensus · http://inoffensus.blog.hu 2012.12.19. 21:07:48

@naiszen: "Amúgy az egyedi döntések lehetőségeit szeretik kinyitogatni, a mai felsőoktatási fejlemények is erre utalnak számomra."

Hát persze. Igazi önkényt úgy lehet hatékonyan gyakorolni, ha nincs semmilyen rendszer, csak a személyes lojalitások és "jó akaratok" láncolata.

l_andras 2012.12.19. 22:09:36

@Inoffensus: Abszolút egyetértek, remek ötlet.

Heron44444 (törölt) · http://kulonvelemenyek.blog.hu/ 2012.12.19. 22:23:57

@Inoffensus: Akkor itt van egy konkrét téma, a nyugdíjjak. Bár erről a kérdésről nincs programszerűen kidolgozott koncepcióm, de azért van egy-két alapelv, amit szerintem fontos lenne lefektetni.

Rövidtáv:- A nyugdíj emeléseknél én mindenképpen a svájci indexálást (50% infláció, 50% reálbér növekedés alapú) preferálnám.

- Én is felbruttósítanám és megadóztatnám a nyugdíjakat.

Ezzel a nyugdíjasok is közvetlenül érdekeltekké válnának az országfejlődésében, és az adócsökkentésben.
Ráadásul ez eléggé szolidáris is lenne, hiszen együtt sírna, együtt nevetne a társadalom.

Hosszútáv: - Fokozatosan be kéne vezetni a svéd modellt.

- Nyugdíj korhatár emelés
Na akkor itt térnék rá a vitánkra. Szerintem ez a kérdés szorosan összefügg a nyugdíj korhatár kérdésével. Ugye nyugdíjat elméletileg azoknak fizetünk, akik már túl idősek ahhoz, hogy rendszeresen munkával eltartsák magukat. Tehát ha sokan vannak olyanok, akik nyugdíj után még dolgozni tudnak, akkor túl alacsony a korhatár és meg kell emelni azt.
Egy jól belőtt korhatár, annyira leszűkíti ezt a kérdést, hogy nem is igazán érdemes vele foglalkozni. A nyugdíjkorhatár megállapítása, azért is nehéz, mert míg szellemi tevékenységet szinte a haláláig űzhet az ember, a fizikai munkák végzésére 55-60 év fölött már nem igen van lehetőség (tisztelet a kivételnek).

Persze érdemes különbséget tenni részmunkaidős, és teljes körű munkavégzés között. Az előbbinél én a nyugdíj melletti bevételt extra juttatásnak minősíteném és akként is adóztatnám. Az utóbbinál a munkavégzés idejére felfüggeszteném a nyugdíj folyósítást (hiszen ebben az esetben egy normál munkavállalóról van szó, aki egy kicsit öregebb, mint a többiek).

Hetman C 2012.12.19. 23:42:12

Szerintem az idézett szöveget lehet úgy is értelmezni, hogy OV az ágazatokat nézi végig egyenként, és a személyi kérdésekről a csapat dönt.
mindezzel együtt a bejegyzés kritikai észrevételei sajnos igencsak helytállók.

Inoffensus · http://inoffensus.blog.hu 2012.12.20. 00:06:59

@Hetman C: "Szerintem az idézett szöveget lehet úgy is értelmezni, hogy OV az ágazatokat nézi végig egyenként, és a személyi kérdésekről a csapat dönt."

Szerintem ez az értelmezés csak egy fokkal javít a helyzeten. Ha csak az ország 140 kórházában dolgozó több száz nyugdíjas orvost nézzük, akkor is abszurdum, hogy az ő munkavállalásukról egy a miniszterelnök által létrehozott és kézi vezérelt eseti bizottság dönt. Mint ahogy az is, hogy akár csak az ágazatoktól döntsön a miniszterelnök személyesen.

A Kormány és annak feje átfogó stratégiai döntéseket kell, hogy hozzon nap, mint nap, ilyen szintű operatív döntéseknek sok-sok szinttel lejjebb kell megszületniük. Vagy szervezeti, vagy vezetői válság, hogy ezek a miniszterelnökig csúsznak fel. Persze akár szervezeti, akár vezetői a válság, a felelősség mindenképp a vezetőé.

Inoffensus · http://inoffensus.blog.hu 2012.12.20. 00:39:31

@Heron44444: "Akkor itt van egy konkrét téma, a nyugdíjjak. Bár erről a kérdésről nincs programszerűen kidolgozott koncepcióm, de azért van egy-két alapelv, amit szerintem fontos lenne lefektetni."

Nekem sincs, úgyhogy csak nagyon ötletszerűen tudok reagálni.

"Rövidtáv:- A nyugdíj emeléseknél én mindenképpen a svájci indexálást (50% infláció, 50% reálbér növekedés alapú) preferálnám."

Én biztosan nem, maximum egy reálbér indexálást tudnék elfogadni, ha nagyon muszáj lenne. Alapvetően viszont egyből áttérnék a svéd modellre, maximum olyan kiegyensúlyozó mechanizmusok beépítése mellett, amelyek megakadályozzák a nagy kilengéseket az alacsonyabb jövedelmi sávban.

"Én is felbruttósítanám és megadóztatnám a nyugdíjakat. Ezzel a nyugdíjasok is közvetlenül érdekeltekké válnának az országfejlődésében, és az adócsökkentésben.
Ráadásul ez eléggé szolidáris is lenne, hiszen együtt sírna, együtt nevetne a társadalom."

Egyetértünk.

"Hosszútáv: - Fokozatosan be kéne vezetni a svéd modellt."

Ahogy fentebb, én ezt azonnal elkezdeném.

"Ugye nyugdíjat elméletileg azoknak fizetünk, akik már túl idősek ahhoz, hogy rendszeresen munkával eltartsák magukat. Tehát ha sokan vannak olyanok, akik nyugdíj után még dolgozni tudnak, akkor túl alacsony a korhatár és meg kell emelni azt."

Tökéletesen egyetértek.

"A nyugdíjkorhatár megállapítása, azért is nehéz, mert míg szellemi tevékenységet szinte a haláláig űzhet az ember, a fizikai munkák végzésére 55-60 év fölött már nem igen van lehetőség (tisztelet a kivételnek)."

Igen ez igaz, de ez igaz minden határmegállapításra. Vannak, akik például jól vezetnek két sör után, és van aki gyalog is összetöri magát egy sörrel, mégsem egyénileg állapítjuk meg a megengedett véralkoholszintet.

"Persze érdemes különbséget tenni részmunkaidős, és teljes körű munkavégzés között. Az előbbinél én a nyugdíj melletti bevételt extra juttatásnak minősíteném és akként is adóztatnám. Az utóbbinál a munkavégzés idejére felfüggeszteném a nyugdíj folyósítást (hiszen ebben az esetben egy normál munkavállalóról van szó, aki egy kicsit öregebb, mint a többiek)."

Na ezt nagyon nem értem. Álláspontom szerint a nyugdíj ugyanolyan jövedelem, mint bármi más, ennek megfelelően be kell tenni az SZJA-bevallásba és kész. Miért bonyolítanánk a rendszert azzal, hogy ki mennyit dolgozik?

Heron44444 (törölt) · http://kulonvelemenyek.blog.hu/ 2012.12.20. 22:01:20

@Inoffensus: "Alapvetően viszont egyből áttérnék a svéd modell"
Én inkább konzervatív gondolkodású ember vagyok, ezért inkább hiszek a lassú, jól előkészített, lépésről-lépésre haladó reformokban. Természetesen azt elismerem, hogy sok rendszer olyan rosszul működik ma Mo.-n, hogy szükség van radikális, gyors átalakításokra.
Szerintem a svéd modell gyors bevezetésének komoly technikai, gazdasági, kulturális nehézségei lennének.

"Na ezt nagyon nem értem. Álláspontom szerint a nyugdíj ugyanolyan jövedelem, mint bármi más, ennek megfelelően be kell tenni az SZJA-bevallásba és kész. Miért bonyolítanánk a rendszert azzal, hogy ki mennyit dolgozik?"

Az én kiindulási pontom
"Ugye nyugdíjat elméletileg azoknak fizetünk, akik már túl idősek ahhoz, hogy rendszeresen munkával eltartsák magukat."
, amivel te egyetértettél.
Egy ember, aki teljes munkaidőben dolgozik, az nem túl idős ahhoz, hogy rendszeresen eltartsa magát, tehát nem jogosult nyugdíjra (az én definícióm szerint).
A kettős fizetéssel az probléma, hogy az embereket arra ösztönözzük, hogy minél gyorsabban nyugdíjba menjenek. Ez a saját számlás nyrendszerben kevésbé probléma hiszen ekkor, a nyugdíjas a későbbi kifizetéseinek kárára kezdik meg a folyósítást. De egy nem zárt rendszerben az államnak óriási kiadást jelent, ha túl sokan mennek túl korán nyugdíjba. Te abból az alapfeltevésből indultál ki, hogy csak olyanok kérik a nyugdíjat, akik valóban jogosultak rá, de egy ilyen helyzetben olyan nyomást alá kerülnének a különböző kedvezmények, hogy az a rendszer összeomlásához vezetne (lásd: korkedv. nyug.).

AbeWinston 2012.12.20. 23:25:56

A következő elrettentő példa kézivezérlésügyben: január 1-től 120 ezer tanár és más iskolai dolgozó kerül a még fel sem állt Klebelsberg Intézményfenntartó Központba, ami ezzel a legnagyobb szervezet lesz Magyarországon, nagyobb mint a MÁV vagy a teljes rendőrség, és egy nagyságrenddel nagyobb, mint a legnagyobb itt dolgozó multi leányvállalat. A KIK-nek még honlapja sincs, és a decemberi fizetéseket már neki kéne elutalnia. Január elején meglátjuk, hogy sikerül ez a projekt.

Inoffensus · http://inoffensus.blog.hu 2012.12.21. 01:34:45

@Heron44444: "inkább hiszek a lassú, jól előkészített, lépésről-lépésre haladó reformokban. "

Természetesen egyetértek. Éppen így képzelek én is bármilyen reformot, az azonnalit is.

"Ez a saját számlás nyrendszerben kevésbé probléma hiszen ekkor, a nyugdíjas a későbbi kifizetéseinek kárára kezdik meg a folyósítást. De egy nem zárt rendszerben az államnak óriási kiadást jelent, ha túl sokan mennek túl korán nyugdíjba."

Értem a problémát, ha a jelenlegi rendszerből indulunk ki. Én viszont máshogy gondolkodom erről. Én úgy képzelném, hogy a nyugdíjrendszer korrekt számításokon, statisztikákon alapuló rendszer, amiben a megszerzett nyugdíj egy jogos járadék, nem pedig valami jótétemény az államtól. Tehát egy ugyanolyan tisztességes jövedelem, mint bármi más, ezért nem is kezelném máshogy, betenném az SZJA-alapba. Természetesen tudom, hogy most az egész rendszer nem ilyen, de szerintem ebbe az irányba kellene vinni.

Inoffensus · http://inoffensus.blog.hu 2012.12.21. 01:40:23

@AbeWinston: "A következő elrettentő példa kézivezérlésügyben: január 1-től 120 ezer tanár és más iskolai dolgozó kerül a még fel sem állt Klebelsberg Intézményfenntartó Központba, ami ezzel a legnagyobb szervezet lesz Magyarországon, nagyobb mint a MÁV"

És ezt Hoffmann Rózsa fogja felügyelni, aki azért ránézésre szintén nem egy tapasztalt és alkalmas csúcsvezető. Vajon sejtik már, hogy ez sem fog nekik sikerülni, és a fejetlenséggel újabb 120.000, a közvetlen környezetükre befolyásos választópolgárt fordítanak majd maguk ellen?
süti beállítások módosítása